PERET - DES DES RESPECTE / DESDE EL RESPETO

Het zal binnenkort alweer vier jaar geleden zijn dat de man, die onze zomer van 1971 verblijdde met “Borrequito”, overleed aan de gevolgen van kanker. Wij waren toen ondersteboven van die vliegensvlug gespeelde gitaarriedels, die we nooit eerder gehoord hadden, tenzij bij Manitas de Plata. Toen we later groot geworden waren en op zoek gingen naar de wortels van de muziek, kwamen we, via de flamenco, uit bij de rumba Catalana, waarvan Peret , geboren als Pedro Pubill Calaf, noch min, noch meer “de bedenker” en “de koning” genoemd mag worden: hij was degene, die in en rond Barcelona en bij uitbreiding in de hele Spaanssprekende wereldmuziekscene, de aanzet gegeven had tot het genre dat elk van ons zoveel fijne, feestelijke uurtjes bezorgd had en de collega-muzikanten, speelden, in de maanden na zijn overlijden ontelbare tribute concerten, ter nagedachtenis van de man met wie het allemaal begonnen was.

In de periode tussen de kankerdiagnose en Peret’s overlijden -de dokters hadden hem maximum zes maanden gegeven- reageerde Peret zoals alleen de hele groten dat kunnen: door nog een ultieme plaat te maken, een testament als het ware. Het was Peret’s kleinzoon Daniel, die de opnames deed en verder uitwerkte: Daniel was sinds jaren gitarist in de band van Opa en vaste bassist Antoni Reyes werd al snel bereid gevonden om, naast een flink aantal andere muzikanten, zangers en zangeressen deze CD postuum af te werken en ik moet zeggen dat het een heel mooi afscheid is geworden: je hoort de breekbaar geworden, maar toch nog wilskrachtige stem van Peret, omgeven door de kenmerkende gitaar en palmasklanken door een verzameling (onuitgegeven) liedjes van Peret’s hand, of covers van klassiekers uit de rumba, als “Paraules de Amor” van Joan Manuel Serrat, “Mort de Gana” van La Trinca, met wie Peret zelf het heel lang geleden ook nog opnam, “Los Ejes de mi Carreta” van de grote Atahualpa Yupanqui, “Maruzzell” van Napolitaan Renato Carosone, “L’Emigrant”, de ultieme Catalaanse identiteitssong en “Lunar de Maria”, dat Peret ooit met El Jarabe de Palo opnam.

Ik kan niet anders dan heel erg genieten van deze stil makende plaat, waaruit voluit respect voor de muzikant, voor de componist, de opa en de zieke performer spreekt. Wat mij betreft, is dit de perfecte plaat om een heel belangrijk hoofdstuk in de wereldmuziek waardig af te ronden: elk beetje postuum geldgewin of lijkenpikkerij was de makers vreemd en dat maakt deze plaat des te ontroerender.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

label : Satelite K
distr.: Xango

video