JOLIE HOLLAND & SAMANTHA PARTON – WILDFLOWER BLUES

De muzikale loopbaan van singer-songwriter Jolie Holland begint eind jaren negentig in Vancouver als ze The Be Good Tanyas opricht, samen met Trish Klein, Samantha Parton en Frazey Ford. Maar ze heeft de groep alweer verlaten als in 2000 het debuut "Blue Horse" officieel uitkomt en in het kielzog van de uiterst succesvolle soundtrack van "O Brother, Where Art Thou?" zijn weg vindt naar een grote groep liefhebbers van neotraditionele folk en country. De uitgesproken Amerikaanse, Texaanse van geboorte, oordeelt nogal zuinigjes over dat met prijzen overladen album. "Blue Horse" ontbeert volgens haar eenheid en visie. Een eigen kijk op hoe je traditionele Amerikaanse rootsmuziek vertolkt, kun je Holland niet ontzeggen. Vanaf haar eersteling "Catalpa" uit 2003, die ze eerst als cassette verkoopt bij haar optredens, zet ze de muziek naar haar hand. Van de charmant ingetogen lofi folkblues van het debuut tot aan de doordringende noisy bluessoul van haar zesde album "Wine Dark Sea" (2014) loopt een consistente lijn. Ze kleedt haar rootsmuziek steeds meer aan met elementen uit jazz en indierock.

Het is dus vijftien jaar geleden dat Jolie Holland en Samantha Parton elkaar leerden kennen bij The Be Good Tanyas, en nu, vijftien jaar later, komen de twee dames opnieuw samen met een nieuw studioalbum "Wildflower Blues". We waren dan wel benieuwd over dit nieuwe project, wetende dat deze zangeressen in bijna twintig jaar niet meer hebben samengewerkt. Want Jolie Holland staat bekend om haar eigenzinnige en experimentele muzikale benadering waarmee zij elementen uit de folk, country, rock, jazz en blues op uiterst boeiende en verrassende wijze samenbrengt. Niet voor niks wordt zij gerekend tot de zogenoemde New Weird America-stroming waartoe ook acts als Bon Iver, Akron/Family en Animal Collective behoren. En daar tegenover heeft singer-songwriter Samantha Parton een groot deel van haar leven met haar gitaar door Amerika gereisd en deed enorm veel inspiratie op in het zuiden van de VS samen met de andere meiden van The Be Good Tanyas. En dat deze oude collega’s opnieuw zijn samengekomen met nieuwe ideeën en creatieve inzichten is duidelijk te horen op "Wildflower Blues", want duidelijk blijkt hun chemie nog altijd intact.

Heeft het nu te maken met de herwonnen kracht van Parton, die na jaren van gezondheidsklachten weer muziek maakt of de hervonden vriendschap, het is gelijk duidelijk dat je hier met een bijzonder album te maken hebt. Wat we horen is vooral laid-back muziek: bijzonder ingetogen, intieme, donkere en broeierige muziek, die diep is geworteld in de soul, gospel, blues, jazz en folk van het zuiden van de Verenigde Staten. Het album opent magistraal met "You Are Not Needed Now", een cover van Townes van Zandt, wiens werk een belangrijke rol speelde in hun vriendschap. Naast hun eigen nummers kon een cover van Dylan natuurlijk niet ontbreken, de keuze viel hierbij op "Minstrel Boy" en verder is er nog de cover van Michal Hurley's "Jocko’s Lament", door Holland terloops van het nodige gefluit voorzien. Maar ook de eigen rootsliedjes gaan er in als koek, met name dankzij de mooie samenzang. Het tempo gaat nergens omhoog, de instrumentatie kabbelt zachtjes op de achtergrond zodat je best kan spreken van dromerige Americana. Uitschieters zijn hierbij de soulballade "Make It Up To Me", de bluezy jazz van "Biding My Time" en het intimistische "Johnny Said To May". "Wildflower Blues" is dan ook een bijzonder ingetogen, subtiele plaat geworden met een hele bijzondere sfeer, gewoon beklijvend, en daar houden we van.

 


Artiest info
Website  
 

label : Cinquefoil Records
Distr.: Sonic Rendezvous

video