TWELFTH DAY - CRACKS IN THE ROOM

Wie deze kolommen geregeld doorbladert, zal er de voorbije maanden van overtuigd geraakt zijn, dat er in de folkwereld tegenwoordig heel bijzondere en knappe muziek gemaakt wordt. Een zoveelste nieuw bewijs daarvan leveren de dames Catriona Price en Esther Swift, alias Twelfth Day. De Schotse dames, die zichzelf omschrijven als een tweemanskwartet bedienen zich van harp en fidele om hun folkmuziek vorm te geven. Die folk heeft absoluut wortels in de Angelsaksische traditie, maar is tegelijk voldoende open van geest om ook over de grenzen heen te durven kijken en om andere dan zuivere Schotse folkmuziek te exploreren.

Zo handelt “Another Place in History” over de oorlog in Syrië en illustreren de vrouwen dat met flink Oosters getinte klankeffecten in deze song die geïnspireerd is door een gemeenschappelijke vriendin van de dames, de Syrische muzikante Maya Youssef. In “Cracks” tonen zij hoe graag zij aan de slag gaan met verregaande improvisatie, zowel muzikaal als tekstueel en die tekst is dan ook een juweeltje van ritmiek: zelfs als je ‘m voor jezelf hardop voorleest uit het CD-boekje, blijft deze impro-poëzie overeind. Toch blijven de Schotse vrouwen ook hun eigen heimat trouw, wat ze dan weer illustreren met afsluiter “Blackford Hill”, dat handelt over één van de zeven heuvels waar hun thuisstad Edinburgh op gebouwd is.

Je hebt dus traditie en je hebt modern. Dit Schotse duo heeft beide en waar dat wel eens tot richtingsloosheid wil leiden, wordt alles hier fraai aaneen gelijmd en bijeengehouden door de ongewoon prachtige stemmen van de twee: die vormen een waarlijk perfecte aanvulling op de harp-en vioolklanken en zorgen ervoor dat de balans netjes in evenwicht blijft. Verwacht hier niet meteen de traditionele dansmuziekjes, maar eerder de wat etherische, dromerige folk waar Engelsen ook een patent op schijnen te hebben. De grote Chris Wood, van zichzelf een legendarische folkie, zat in de producersstoel en bepaalde dus mee het eindproduct dat voor sommigen misschien verrassend zal klinken, maar dat alleszins op geen enkel moment minder dan boeiend en intrigerend is. Het volstaat daartoe te luisteren naar wat volgens ondergetekende de allersterkste track van de plaat is: “To Wait to Find” vat de plaat perfect samen en laat twee superzangeressen horen, die op ongewone wijze hun respectieve instrumenten onbegane paden laten betreden.

Dat de plaat eigenlijk al een jaar oud is en nu pas, via het Duitse “Beste! Unterhaltung” de plas oversteekt, geeft vooral aan dat Christian Pliefke een goed ontwikkeld stel oren heeft. Hem moeten we dus danken voor de kennismaking met dit duo dat, hoewel ze met deze plaat aan hun derde uiting toe zijn, nog een heel klein beetje werk heeft om uiteindelijk met een heus meesterwerk voor de pinnen te komen.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

video