THOMAS CHAMPAGNE RANDOM HOUSE - SWEET DAY

“Sweet Day” opgenomen in januari/februari dit jaar (2017) in de Jet Studio in Brussel kunnen we beschouwen als een soort van geboortedatum van Thomas Champagne’s Random House , deze Belgische groep is opgericht in 2014 en vormt een goed ingespeelde eenheid, maar met deze eerste cd zijn ze ook voor een groter publiek te beluisteren. Er verscheen weliswaar al eerder een EP maar die had een veel geringer bereik. De groep is nog steeds in ontwikkeling en als zodanig is dit album als het ware een bouwtekening, er zijn invloeden uit het verleden zoals Lee Konitz en de Wayne Shorter van vroeger, maar er zijn ook verwijzingen naar de nieuwe stromingen in New York , Ralph Alessi en Kurt Rosenwinkel bijvoorbeeld (George Tonla Briquet). Het is een pianoloos quartet waarbij de harmonische rol wordt ingevuld door de gitaar van Guillaume Vierset, hij heeft een fors geluid en blijkt niet vies te zijn van rock. De ritme sectie bestaat uit Ruben Lamon (bs) en Alain Deval (drs) , leider Thomas Champagne speelt altsax en neemt 3 composities voor zijn rekening, de andere 5 zijn van de hand van Guillaume Vierset.

In het voetspoor van hun naam “Random House” begint dit album met een nummer getiteld “Home”, een medium tempo en een contemplatief karakter zou een omschrijving kunnen zijn, het wachten is op meer. Die wens wordt grotendeels vervuld met “Waiting” met spannende interacties tussen een zoekende altsax en gitaarcapriolen, moderne jazz in de ware betekenis van het woord. Het titelnummer “Sweet Day” ontleent zijn spanning aan de roffelende gitaar akkoorden van Vierset die een belangrijk stempel drukt op de muziek van Random House, niet in het minst door de hoeveelheid composities van hem, maar ook zorgt hij samen met de altsax van Thomas ‘Sweet Day”voor de typerende klankkleur van Random House. In “Tres Chicas”, geschreven door Thomas, staat diens alt op de voorgrond met fraaie bitsige lijnen, Lamon en Deval krijgen hier ook de nodige ruimte om ons te overtuigen van hun kunne. Bijzonder sfeervol is de compositie met de geheimzinnige titel “3 Octobre”, ijle, spookachtige gitaarklanken vormen de introductie tot een spannende exercitie op de alt. “Mister Ploug” is een waardige afsluiter, een sereen nummer met reminiscenties aan het werk van Lee Konitz en Jimmy Rainey.

Het barst van de jazztalenten in de Lage Landen en deze jongens behoren daar zeker toe. Eigenlijk nog niet zo lang samenspelend en dan toch deze bijna superieure professionaliteit, geweldig !

Jan van Leesrsum.

 

 

Artiest info
Website  
 

Label : Igloo Circle
Distr. : New Arts Int.

video