KAMMERER ORKÖSTER - SENF

Gevoel voor humor kan deze jongens niet worden ontzegd, de naam van de groep doet onmiddellijk denken aan kamerorkest, het betreft hier natuurlijk geen klassiek ensemble en ook de titel van hun debuutalbum “Senf” oftewel mosterd getuigt hiervan, de muziek is een smaakvol mengsel van trompet, altsax, twee trombones en een ritmesectie. Trompettist/bugellist Richard Köster uit Beieren en drummer Jacob Kammerer uit Wenen zijn de oprichters van dit gezelschap en hiermee is hun naam verklaard, beiden zijn ook verantwoordelijk voor de composities op dit album. Ze duiken in de geschiedenis van de jazzmuziek, maar doen dat met een open geest, het klinkt modern, funky en los, met ruime mogelijkheden voor de onderscheidene muzikanten: Benjamin Daxbacher op altsax, Alois Ebert op trombone, Christian Amstätter-Zöchbauer op bastrombone, Beate Wiesinger op contrabas en natuurlijk Richard Köster op trompet/bugel en Jakob Kammerer op drums.

De zes hebben elkaar leren kennen in Wenen tijdens hun studie, hun leeftijd ligt tussen de 25 en 30 jaar. Het was/is een vriendenclub met veel wederzijds respect, ze hebben ontzettend vaak met elkaar gemusiceerd en zo is eigenlijk min of meer vanzelf de groep ontstaan. Het eerste echte optreden dateert uit 2015, een jaar later wonnen ze de eerste prijs bij de Internationalen Jazzwochen Burghausen, toevalligerwijze ook de geboorteplaats van Köster. “Senf” is hun debuut album en is verschenen in de serie “Jazzthing Next Generation”, een initiatief van het Duitse jazztijdschrift JazzThing en het label Double Moon om jonge muzikanten een kans te geven om een cd uit te brengen op een echt label, “Senf” is deel 70 in de reeks. Veelzijdigheid is de dominante motivatie in hun benadering van de jazz, ieder lid van het sextet komt met zijn eigen ideeën en invloeden en daaruit distilleert zich bijna als vanzelf de invulling en aanpak van de muziek. Natuurlijk wordt de klankkleur van het sextet in hoge mate beïnvloed door het geluid van de beide trombones, hun riffs geven het specifieke geluid aan deze swingende kruising tussen New Orleans Brass en Bayerische Blaaskapelle.

De aftrap is gelijk raak met het aanstekelijke “Burgler Boogie”, een straf ritme met een knetterende saxsolo en de loeiende trombones als een ware “wall of sound”. In “Brand” wordt er gas terug genomen met het vette trombone geluid in een hoofdrol. “Meditationsblues” is een langzaam opgebouwd nummer met een oplopende spanningsboog, helaas zonder duidelijke apotheose, maar het gaat over mediteren vandaar vielleicht. In “Die Birke” wordt er vrolijk op los gemusiceerd in een lekker stuwend ritme, een klein feestje. Schallende trombones met veel komische effecten in de stijl van Ray Anderson zijn te horen in “Not yet and not anymore”, bij een live optreden wordt hierbij de tent afgebroken is mijn stellige vermoeden. En zo gaat deze cd voort, een hoog niveau en duidelijk veel speelvreugde. Gezien de actualiteit (5 december!) is het nummer “Der Nicolas ist da” vermeldenswaard. Het langste- en tevens titelnummer “Senf” opent met geschetter van een stel dronken olifanten of nee het zijn de trombones, nee dit is voorwaar geen mosterd na de maaltijd, nee een pittige smaakmaker, terecht aangeduid als titel, alles is aanwezig, pregnant shuffle-ritme, stevige solo’s van trompet, trombone en drums en een gezamenlijke finale. Afsluiter “Farewell Well Well” is een lekker in het gehoor liggend up-tempo stuk met het letterlijk kloppend hart van de band, slagwerker Jakob Kammerer in een hoofdrol, hij schreef het nummer ook.

Ik schreef het eerder al over Thomas Champagne en zijn kornuiten en ook bij onze oosterburen is er zoveel jong talent in die ontzettend brede en interessante muziekstroming genaamd jazz en dat ondanks de minachting bij radio en tv,die de voorkeur geven aan a-muzikale poplieden.

Jan van Leersum

 


Artiest info
Website  
 

Label : Double Moon Rec.
Distr. : New Arts Int.

video