BEV GRANT – IT’S PERSONAL

“It’s Personal” is de titel van de nieuwste plaat van de Amerikaanse zangeres en songschrijfster Bev Grant uit Brooklyn, New York. Alsof ze ons al meteen wil waarschuwen dat we als luisteraar in haar diepste zielenroerselen zullen gaan binnendringen bij het beluisteren van de elf tracks die ze op dit album heeft verzameld.

Producer Daniel A. Weiss heeft kosten noch moeite gespaard om van deze plaat een muzikaal document te maken. Er werden een reeks bevriende topmuzikanten in de opnamestudio binnen geloodst om hun steentje bij te dragen aan de prachtige orkestratie bij deze zelf gecomponeerde liedjes van Bev Grant. Vooral Jerry Marrota op drums, Matt Beck op mandoline, pedal steel en lap steelgitaar en Jenny Hill op saxofoon en fluit verdienen hier toch wel een extra pluim.

Maar zoals haast altijd staat of valt de kwaliteit van een plaat bij de composities en de zangprestatie van de centrale figuur die hier Bev Grant heet. Zingen en gitaar spelen zat er bij haar al op zeer jonge leeftijd in. In de jaren ’70 en ’80 was zij de leadzangeres bij ‘Bev Grant & The Human Condition’, een politiek geïnspireerde rockgroep. Daarna volgden nog een reeks andere groepen en begon ze ook meer en meer als soloartiest op te treden en platen uit te brengen. Zij is naast een New Yorkse muzikante ook een cultureel medewerkster, sociaal activiste en feministe in haar thuishaven in Brooklyn.

Op “It’s Personal” boort Bev Grant meerdere muziekgenres aan, gaande van folk over jazz en soul naar rock’n’roll en blues. Openingstrack “Hang On Girl” (zie video) is al meteen bedoeld om de vrouwen die het moeilijk hebben moed in te spreken en een hart onder de riem te steken. Enkele autobiografische verhalen worden verteld in de jazzy song “Small Town Girl”, het catchy “Poor Daddy” en de jeugdig liefdesverdriet bezingende countryballad “You’re Not The One”.

In “Throw Me The Ball” klaagt ze aan dat het voor meisjes en vrouwen in haar kinderjaren ’50 niet toegelaten was om georganiseerde balsporten in teamverband te spelen. Ook de erbarmelijk slechte werkomstandigheden voor vrouwen in grote textielfabrieken wordt aangeklaagd in “I Am A Sewing Machine”. “I Felt The Earth Shake (Ayiti = Haiti)” gaat over de alles vernietigende aardbeving in Haiti in 2010.

Bev Grant stort zich ook even helemaal op de bluesmuziek in het nummer “Dirty Laundry Blues” en ze besluit deze plaat met “National Anthem: Arise! Arise!”, een strijderslied waarin ze alle meisjes en vrouwen oproept om te blijven vechten tegen ongelijkheid en sociaal onrecht en hun rechten gewoon op te eisen. Een pittige en zeer sociaal geëngageerde dame, deze Bev Grant, maar bovendien ook een heel goede zangeres.

(valsam)
“Quite a lady, this Brooklyn based singer-songwriter Bev Grant. She is using her musical skills to expose her social engagement, her activism for female rights and her cultural conscienceness. Her partly autobiographic experiences are forming the basics for several of the songs on her latest solo record ‘It’s Personal’. Her fighting spirit remains stronger than ever before and very committed, just like the songs on this new record.“ – www.rootstime.be

 

 

Artiest info
Website  
 

CD Baby

Info: Hemifran

video