BILLY CHILDS - REBIRTH

Billy Childs (pno) behoort zo langzamerhand tot één van de belangrijkste componisten in de V.S., misschien wel de belangrijkste sinds Aaron Copland, hij beweegt zich zowel in de jazz als in de klassieke muziek. Hij werd min of meer ontdekt door Freddie Hubbard met wie hij toerde en opnam. Dat gebeurde ook met jazzgrootheden als J.J. Johnson, Joe Henderson en Wynton Marsalis. Als veelgevraagd componist schreef hij voor orkesten en ensembles als het Los Angeles Philharmonic, Detroit Symphony Orch., Los Angeles Master Chorale, Kronos Quartet, Lincoln Center Jazz Orch., Dorian Wind Quintet e.v.a. Tot dusver heeft hij 4 Grammy Awards gewonnen en 13 nominaties!

Childs is de laatste jaren vooral bezig geweest met “kamerjazz” projecten, klassieke muziek en ook een veel geprezen eerbetoon aan Laura Nyro, de veel te vroeg overleden songwriter, zangeres en pianiste. Met dit album keert hij weer terug in de jazzsferen en hoe! Hij weet te overtuigen met zijn knappe composities en arrangementen, maar bovenal door zijn overtuigende en inventieve pianospel. De titel “Rebirth” is dan ook goed gekozen, hier keert Childs terug naar zijn oude liefde, de hard-bop die hij al speelde in de jaren “70, maar de invloed van al zijn latere muzikale ervaringen zijn hier ook aanwezig. Childs wordt hier bijgestaan door Steve Wilson op alt- en sopraansax, Hans Glawischnig op bas en Eric Harland op drums.

Op het titelstuk “Rebirth” spelen Ido Meshulam (tbn), Rogerio Boccato (perc.) en Claudia Acuña (vcl) mee, Alicia Olatuja is vocaal aanwezig in het nummer “Stay”. Alle nummers zijn gecomponeerd door Billy Childs behalve “Rebirth” dat hij samen schreef met de Chileense zangeres Claudia Acuña, het alom bekende ‘The Windmills of your Mind” van Michel Legrand en “Peace” van Horace Silver. De nummer “Stay”, “Backward Drop” en “The Starry Night” nam Childs al in de jaren ’80 op voor Windham Hill, hier betreft het wel nieuwe geheel opgefriste versies. In “Rebirth” zingt Claudia Acuña vocalese, een veel gebruikte liedvorm in de jazz, het is de kunst van het schrijven van een tekst op een instrumentale improvisatie. Jazz criticus Leonard Feather gebruikte de term als eerste bij de omschrijving van de vocalen van het beroemde trio Lambert, Hendricks & Ross op hun eerste lp “Sing a Song of Basie”. Acuña gebruikt hier de woordloze versie, alleen klanken zoals in scat vocals, het geeft een extra dimensie aan het nummer, samen met de trombone en de percussie zorgt het voor dicht verweven vol geluid, een prachtig nummer overigens.

“Stay” is de enige ballad op deze schijf, het is een bitterzoet liefdes verzoek,”stay- just for a lifetime”, een verzoek dat niet wordt ingewilligd. Alicia Olatuja zingt deze beladen smartekreet vleiend en vol hartstocht. In “Tightrope” hoor je onmiddellijk de fascinatie van Childs voor klassieke muziek in het ragfijne pianospel en de introverte bezonkenheid van dit sfeervolle nummer. Het overbekende (doodgespeelde ?) ‘The Windmills of your Mind” krijgt hier een “carwash”, het tempo ligt hoger en de improvisaties na het thema maken er een totaal nieuw nummer van vooral door toedoen van het inventieve en sprankelende spel van Childs en Steve Wilson op altsax.

Een uiterst geslaagd debuut van Childs op het MacAvenue label en voor hen een enorme aanwinst !

Jan van Leersum.

 

 

Artiest info
Website  
 

Label : Mac Avenue
Distr. : New Arts Int.

video