BROCK ZEMAN – THE CARNIVAL IS BACK IN TOWN

De discografie van de 36-jarige Canadese singer-songwriter Brock Zeman uit Ottawa, Ontario bestond tot nu toe uit twaalf studioalbums, waarvan “Pulling Your Sword Out Of The Devil’s Back” in 2015 de laatste release was. Maar daar komt nu een 13e plaat bij met het uit veertien tracks samengestelde album “The Carnival Is Back In Town”.

Typerend voor zijn werk zijn de kleurrijke en poëtische verhalen die hij in zijn songteksten brengt. Voor deze nieuwe plaat waren de zenuwen echter behoorlijk gespannen, want hij vertelt zelf op het hoesje van de cd dat al de liedjes op dit album al tien jaar geleden werden gecomponeerd en dat een eerdere poging om ze op plaat te zetten was mislukt. Een andere aanpak bij de opname van deze cd en de deskundige hulp van gitarist Blair Hogan, bassist en pianist Ryan Weber en drummer Dylan Roberts hebben toch voor een geslaagd resultaat gezorgd.

De sound van de nummers op het conceptalbum “The Carnival Is Back In Town” werd zoveel mogelijk akoestisch gehouden, maar bij de meeste songs was er toch extra instrumentale bijstand van Tyler Kealey op accordeon, Michael Ball op viool en Wayne Mills op saxofoon. De vrouwelijke harmony vocals werden sober maar uiterst verzorgd afgeleverd door Julie Corrigan en Kelly Prescott.

Er wordt heel rustig gestart met de albumtiteltrack in balladvorm, een eerbetoon aan de vroeger vaak rondtrekkende carnaval- en circusshows met allerlei optredende figuren en karakters die elk hun eigen fijne en mindere leuke verhaaltjes, ervaringen en dromen hebben. Brock Zeman is zelf eveneens een echte performer en dat bevestigt hij telkens opnieuw tijdens zijn meer dan 100 shows per jaar die hij in thuisland Canada en in de Verenigde Staten brengt.

Op deze plaat krijgen we enkele uitstekende liedjes die de luisteraar meteen van het muzikale talent van deze hier als ‘master of ceremonies’ optredende artiest zullen overtuigen. We krijgen allerlei melodieuze songs te horen in “Stitch”, het op iets van Tom Waits lijkende walsje “Come One, Come All” met daarin een sample verwerkt van de klassieker “Blue Spanish Eyes”, het gypsy-achtige nummer “The Juggler” (zie live versie op video) en de door accordeon begeleide verhalen over circusartiesten “Buckshot Sadie” en “Little Mac”.

De droefheid die schuilgaat achter het lachende gezicht van de circusclown vormt het thema van de ballad “Drinks (The Clown)”. Dit knappe album wordt heel toepasselijk afgesloten met het uptempo gebrachte “The Carnival Has Left Town”. Brock Zeman blijft een heel creatieve muzikant die telkens weer weet te verrassen met de verhalende songs op zijn platen en gezien zijn jonge leeftijd is hij zeker nog niet uitgezongen. We zijn nu al benieuwd naar welk thema hij voor een volgende plaat zal kiezen.

(valsam)

 


Artiest info
Website  
 

Label: Busted Flat Records

video