COREY LEDET & HIS ZYDECO BAND – STANDING ON FAITH

Het meest kenmerkende instrument in de zydeco-muziek is natuurlijk het accordeon. Dit muziekgenre ontstond midden jaren ’50 in Louisiana en werd voor het eerst gespeeld door de Frans-Creoolse bevolking die in Baton Rouge en New Orleans gehuisvest waren. Het genre mixt country & western met blues en R&B-muziek en is vooral bekend om zijn aanstekelijke ritmes en swingende klankkleur. De zydeco-sound wordt het best verteerd met een stevige en pikante portie creools en cajun-voedsel.

De bekendste zydeco-artiesten zijn pionier en ‘King Of Zydeco’ Clifton Chenier en zijn zoon C.J. Chenier, Terrance Simien, Buckwheat Zydeco (aka Stanley Dural), Rockin’ Dopsie en Queen Ida. Maar ook Corey Ledet is een populaire vertolker van dit muziekgenre. Het is de nieuwste plaat van deze laatste muzikant die we hier vandaag wat van dichterbij onder de loep zullen nemen.

“Standing On Faith” heet het acht nummers tellende schijfje van ‘Corey Ledet & His Zydeco Band’. In amper een half uurtje tijd weet deze groep u mee te slepen in een sfeervolle constructie die u imaginair naar Louisiana zal verplaatsen. Dit is zijn negende album sinds de nu pas 35-jarige artiest zo’n 25 jaar geleden als 10-jarige al professioneel als solomuzikant begon op te treden in de clubs van de toeristisch zeer populaire ‘Bourbon Street’ in het ‘French Quarter’ van New Orleans.

Voor de opname van deze cd speelde Corey Ledet op accordeon, drums en wasbord, terwijl Jesse Delgizzi gitaar, bas en moog-synthesizer voor zijn rekening nam en albumproducer Cecil Green de keyboards bespeelde. Na een korte instrumentale intro krijgen we met “Push Me Away” een eerste gezongen nummer dat meteen voor de nodige ambiance zorgt.

De poppy track “Love Never Felt So Good” is opnieuw geheel instrumentaal en gaat de albumtiteltrack “Standing On Faith” vooraf. Dat is een 100% typische zydeco-song waarin Corey Ledet laat horen dat hij ook een goede zanger is. Daarna gaat het tempo een beetje naar beneden voor de zachtjes voortkabbelende R&B-ballad “Take Me There”.

Maar al gauw gaat de beuk er weer in met het swingende “New York City” en voor “A Good Day” lijken de bakens een beetje verzet te worden van Louisiana naar Jamaica omwille van het reggae-ritme dat aan de basis van dit nummer ligt. Veel sneller dan gewenst zijn we dan al aan het einde van dit minialbum toegekomen, waar we als afscheid nog het mooie R&B-nummer “Street Light” (zie video) op een zilveren schoteltje krijgen aangeboden. Onze eindconclusie is dan ook dat dit een uiterst genietbare plaat is geworden.

(valsam)

 


Artiest info
Website  
 

CD Baby

video