OTIS TAYLOR – FANTASIZING ABOUT BEING BLACK

 

 “ The Folk thing was about civil rights… “
Folk music is the music of the working class,
the music of the folks.
BLUES is FOLK music.

Otis Mark Taylor is in 1948 in Chicago geboren. Taylor’s ouders zijn grote jazz muziekliefhebbers. Na zijn verhuis naar Denver, CO, geraakt Otis als adult geïnteresseerd in blues en folk muziek. Otis koopt zijn eerste instrument (een banjo) in het Denver Folklore Center, waar hij vaak met andere jongeren rond hangt. Hier hoort Otis voor het eerst de bluesgitarist/zanger Mississippi John Hurt (1892-1966), die met zijn zeer bijzondere syncopische gitaarstijl (omschreven als countryblues of deltablues) opviel.

Otis Taylor leert gitaar en mondharmonica spelen en richt zijn éérste bandjes (The Butterscotch Fire Department Blues Band en later The Otis Taylor Blues Band) op. Taylor verblijft een tijdje in Londen, maar verhuist eind jaren ’60 terug naar Denver.

Na zijn split met Zephyr (waarin Taylor bas speelde) start Taylor begin 1971, samen met de legendarische zanger/gitarist Tommy Bolin (Deep Purple) zijn volgende project T&O Short Line op. In 1977 trekt Taylor zich terug uit de muziek business om zakenman te worden. Taylor doet het eerst goed in de antiekhandel en daarna als professioneel wieler coach. Door het aandringen van zijn muzikale mentor en bassist Kenny Passarelli (Joe Walsh, Elton John, Dan Fogelberg), gaat Taylor in 1995 opnieuw optreden. Taylor’s eerste optredens doet hij samen met Passarelli en gitarist Eddie Turner.

In 1996 neemt Taylor het album ‘Blue Eyed Monster’ op. Een album, dat opvalt door zijn originaliteit en controversiële onderwerpen. Met zijn album ‘When Negroes Walked The Earth’ [1998] doet hij iedereen opnieuw de wenkbrauwen fronzen en, op ‘White African’ [2001] doet Taylor een direct en persoonlijk statement n.a.v. de Afro-Amerikanen. Taylor verwijst hierin naar de moord op zijn overgrootvader en oom en naar racisme in de geschiedenis in het algemeen. Het album verzekert zijn doorbraak en behaalt de award van de “Best New Artist Debut”. Het album ‘Respect The Dead’ [2002] levert hem ook twee Handys op. Een van “Best Acoustic Artist” en een van “Best Contemporary Blues Album”. Het album ‘Double V’ [2004] neemt hij samen met zijn dochter/zangeres en bassiste Cassie op. Taylor blijft opvallen en blijft nominaties binnen halen. Buiten touren en opnemen steunt Otis Taylor ook “Writing The Blues”, een programma in scholen. Taylor informeert en adviseert in scholen en universiteiten de studenten over de blues muziek. Momenteel woont hij, samen met zijn vrouw in Boulder, CO.

Zijn instrumentarium (gitaar, banjo, mandoline) en zijn zang (soms hoog en vrouwelijk, soms optimistisch, soms geweeklaag) en zijn (waar gebeurde en historische) verhalen, maken van hem een van de meest relevante hedendaagse roots muzikanten.

‘Fantasizing About Being Black’ [2017] is ondertussen Taylor’s dertiende album. Naast enkele “vertrouwde” muzikanten (Larry Thompson: drums, Todd Edmunds: bas & Anne Harris: viool) werkten ook gitaristen Jerry Douglas en Brandon Niederauer en kornetspeler Ron Miles mee aan het album, dat feiten uit het Afro-Amerikaanse verleden, met hedendaagse gebeurtenissen verbindt.

‘Fantasizing About Being Black’ opent met (een van de vier) reeds eerder uitgebrachte songs. In de opener “Twelve String Mile” (een herbewerkt nummer) beschrijft hij de situatie van de “onzichtbare” zwarten anno jaren ’30, die toen nog niet in de ogen van de blanken durfden/mochten kijken. Jerry Douglas speelt hier (zoals in de afsluiter) op een van rood ceder hout gemaakte lap gitaar. “Walk on Water” is het verhaal van een zwarte man, die opnieuw met een vrouw wil beginnen. Het is een akoestisch nummer dat door de gitaar van Taylor en de kornet van Miles op sleeptouw genomen wordt. Het nummer werd eerder uitgebracht op ‘Truth Is Not Fiction [2003] en ‘Pentatonic Wars & Love Songs’ [2009]. In “Hands on Your Stomach” (over een slavin die droomt dat ze vrij is) combineert Taylor zijn “signature” trance music met flarden psychedelische gitaar van de jonge virtuoos Brandon Niederauer. “Jump Jelly Belly” (over zwarte soldaten die tijdens WOII op zee onder moeilijke omstandigheden, ladingen moesten lossen) klinkt als “Charley Patton meets James Brown”. Beide nummers komen uit het album ‘Respect the Dead’ [2002]. 

Op ‘Fantasizing About Being Black’ staan ook zeven nieuwe songs. “Banjo Bam Bam” het éérste van de nieuwe songs, is het verhaal van een slaaf die langzaam zijn verstand verliest. In dit nummer mengen zich West Afrikaanse trance ritmes met Chicago. Over “Tripping on This”, het verhaal van een een onwaarschijnlijke vader-zoon reünie, hangt de geest van John Lee Hooker en het intieme “D to E Blues” is een ander akoestisch nummer, waarin Taylor smacht naar vrijheid. Met “Jump Out of Line” wordt hulde gebracht aan zij die opstappen voor de burgerrechten. Taylor gaat terug naar John Hurt en zijn Mississippi Hill Country blues. “Just Want to Live With You” is een aanklacht tegen de publieke hypocrisie, die geaccentueerd wordt door Brandon Niederauer’s meldodie. In “Roll Down the Hill” doet Taylor een oproep om blijven op te staan en met de afsluiter “Jump to Mexico” brengt hij het gevaar van interraciale relaties in de aandacht. Gitaar meester Jerry Douglas begeleidt hem in deze rustige en hartverscheurende Americana ballade.

Met een man als Otis Taylor moet je er rekening mee houden, dat je het onverwachte moet verwachten. Zijn muziek is een amalgaan van rootsstijlen in uiteenlopende meestal ‘ongepolijste’ vormen. De onderwerpen in zijn nummers gaan vaak over eenzaamheid, tirannie, conflicten en onrechtvaardigheid. Hij zegt zelf dat “hij goed is in het bezingen van moeilijke thema’s, maar dat hij zeker geen ongelukkige man is”.

Met ‘Fantasizing About Being Black’ demonstreert Otis Taylor opnieuw dat hij nog steeds de meester is van zijn eigen stijl (noem het de “trance blues”, een mix van rauwe, primitieve blues en eigen gevoelens) en dat de blues muziek per definitie roots muziek is. Hij blijft zich, zoals in ‘My World Is Gone’ [2013] nu ook nog steeds afzetten tegen de sociale onrechtvaardigheden en opkomen voor de onderdrukten. ‘Fantasizing About Being Black’ is Otis Taylor’s volgende sociale milestone!

Check voor meer info én/of alle tourdata de website van de artiest!

Eric Schuurmans

 


Album track list [& notes of the composer]:
01.”Twelve String Mile” [In the 1930s, a black man could never dare look a white man in straight in the eye] – 02.”Walk On Water” [A interracial couple breaks up and the man says he will walk on water to get her back] – 03.”Banjo Bam Bam” [An African-American slave in shackless is slowly losing his mind] – 04.”Hands On Your Stomach” [A Spirit tells an enslaved woman that her mind cannot be controlled] – 05.”Jump Jelly Belly” [Retired General Jack Watson shared hismemories with me. In WWII he was the Captain of Division 629, Port Cy, African American Troops. The troops unloaded cargo on open seas nad had to jump between two ships with waves up to six feet high. Falling would mean being crushed between the ships. A soldier nicknamed “Jelly Belly” who was afraid to jump inspired yells on “Jump Jelly Belly”] – 06.”Tripping On This” [A man discovers his biracial biological son who was given up for adoption 48 years earlier] – 07.”Do the E Blues” [Wanna be free] – 08.”Jump Out of Line” [Civil Rights marchers were always fearful of being attacked] – 09.”Just Want To Live With You” [A white southern Congressman keeps a black mistress, but doesn’t want anyone to know] – 10.”Roll Down The Hill” [A black man sings about being pushed down. He knows he’s going to roll down the hill and come back up] – 11.”Jump ToMexico” [A black man in an interacial relationships knows he has to leave the country or he will be killed] – Music/Lyrics by Otis Taylor ℗ 2017 – Produced by: Otis Taylor

Album Line-up:
Otis Taylor: vocals, guitar (1-5,7-11), electric banjo (6)
Larry Thompson: drums
Todd Edmunds: bass
Ron Miles: cornet (1-2,5)
Anne Harris: violin (3,7)
Jerry Douglas: koa wood lap guitar (1,11)
Brandon Niederauer: guitar (4,9)

Discography Otis Taylor:
Fantasizing About Being Black [2017] | Hey Joe Opus Red Meat [2015] | My World Is Gone [2013] | 2012 : “Contraband [2012] | Clovis People, Vol. 3 [2010] | Pentatonic Wars & Love Songs [2009] | Recapturing The Banjo [2008] | Definition Of A Circle [2007] | Below The Fold [2005] | Double V [2004] | Truth Is Not Fiction [2003] | Respect The Death [2002] | White African [2001] | When Negroes Walked The Earth [1997&2000] | Blue Eyed Monster [1997]

Artiest info
Website  
 

Label: Inakustik

video