ARILD ANDERSEN - THE ROSE WINDOW (Live at Theater Gütersloh)

De Noorse contrabassist Arild Andersen (70) behoort niet alleen tot de absolute Europese top met zijn instrument, maar ook als componist en bandleider neemt hij een vooraanstaande plaats in. De samenwerking met zijn inmiddels beroemde landgenoot Jan Garbarek (ts) getuigt daarvan. Arild nam veel op voor het ECM label met muzikanten als Bill Frisell, Kenny Wheeler, Paul Motian, John Taylor e.a., ook werkte hij met pioniers als Don Cherry, George Russell en Sam Rivers.

Op deze zesde aflevering van de succesvolle serie European Jazz Legends, een samenwerking tussen Stadt Gütersloh, WDR 3 en Jazzthing speelt Anderson samen met twee jonge muzikanten, Helge Lien (pno) en Gerd Nilssen(drs). Helge Lien speelt hier weer voortreffelijk en laat duidelijk merken dat hij een adept is van Keith Jarrett en Brad Mehldau, Gerd Nilssen, bekend van Bushman’s Revenge, speelt uiterst subtiel en behendig, geheel in de traditie van de moderne pianotrio’s (vgl. Phronesis). Andersen’s rijke en zingende bas wordt hier en daar nog elektronisch verrijkt en qua toon verlengd door een zogenaamd Electro Harmonix Delay, Andersen is dus niet vies van enigerlei elektronisch ingrijpen, hij gaat mee met zijn tijd. “It’s about sound- and that’s in your mind, as well as in your fingers. For me it has always been about the sound of an instrument, very consciously, as I think sound is what you recognize first and foremost, whether in a saxophoneplayer or a bassist”, aldus verklaarde Arild in een intervieuw voor het “European Jazz Legends” artikel in het tijdschrift Jazzthing in maart 2016 in zijn woning in Oslo.

De muziek schetst een heel evenwichtig beeld , subtiele, sfeervolle klanken zoals in het titelnummer Rose Window wisselen af met energiekere uptempo geluiden zoals in Outhouse waarin Andersen laat horen ook de walking bass te beheersen. De diversiteit zie je ook terug in de titels, het rustige rurale karakter van Rose Window, Hyperborean, The Day en Dreamhouse tegenover het meer urbane en temporijkere van Outhouse en Science. Zelden hoorde ik een helderder en warmer basgeluid als hier van Andersen, ook de piano en drums klinken knisperend kraakhelder, de fantastische akoestiek van het Theater Gütersloh en de technici van de WDR hebben hier zeker toe bijgedragen, maar de kwaliteit van de musici speelt hier toch de grootste rol. In het wonderschone Hyperborean roept Andersen middels de strijkstok prachtige sonore klankbeelden op die variëren van diepbrommende contrabas via zoemende cello tot bijna fluitende altviool, dit is kippenvel muziek. Alle composities zijn ontsproten aan het brein van Arild Andersen, ook hiervoor alle complimenten, ze zitten qua structuur en verhaallijn prima in elkaar en schetsen tegelijkertijd een beeld van Noorwegen, het soms desolate karakter en ook de grilligheid van landschap en klimaat. Zoals in alle cd’s in deze serie wordt het concert besloten met een interview met Jazzthing journalist Götz Bühler, ook hier is Andersen net zo helder als in zijn muziek. Zonder enige twijfel, een absolute aanrader!

Jan van Leersum.

 


Artiest info
Website  
 

Label : Intuition
Distr. : New Arts int.