GJERMUND LARSEN TRIO - SALMEKLANG

Je zou warempel gaan denken dat de mensen va PIAS een vrachtwagen Noorse muziek binnengehaald hebben: nog maar net leerden ze ons Valkyrien kennen en daar is reeds een ander project. Deze keer gaat het om het trio van Gjermund Larsen, een violist met klassieke opleiding maar ook met een duidelijke folkvoorkeur. Samen met toetsenist Andreas Utnem en bassist Sondre Meisflord vormt hij sinds 2006 een trio dat zich toelegt op een hedendaagse benadering van de traditionele Noorse folkmuziek.

Vandaag zijn ze vier platen ver in hun carrière en ik moet zeggen dat “Salmeklang” me bijmomenten behoorlijk van m’n sokken heeft geblazen. Niet zozeer omwille van ongebreidelde virtuositeit -hoewel die zeker voorhanden is bij iemand als Gjermund, die de hele muziekopleiding, die hij in Noorwegen kon vinden ook doorlopen heeft-, maar omwille van de gevoeligheid waarmee deze heren tewerkgaan: de composities zijn alle van de hand van Gjermund, maar de arrangementen zijn het werk van het trio dat, hoewel de benadering hedendaags is en dus op meer dan één moment wat accenten uit de jazz integreert, toch voorlamp het gevoel lijkt te spelen en dus de spontaneïteit laat primeren.

Dat levert net geen uur van de prachtigste instrumentale muziek op, die, al hebben we ’t hier over een trio, nergens te magertjes voor de dag komt. Dit is muziek om te beluisteren wanneer je in jezelf wil kijken of gewoon wanneer je even genoeg hebt van alle mogelijke drukte waarmee we onszelf allemaal, jaar in jaar uit, overladen. Deze drie heren beheersen perfect de kunst van het doseren en ze bouwen hun nummers bijzonder fraai op: de bas speelt zijn rol van ruggensteun, waar omheen de fiddle en de piano of het harmonium naar hartenlust kunnen draaien en keren. Het resultaat is telkens weer een miniatuurtje van om en bij de vijf minuten, waarmee je je gedachten kunt verzetten en ordenen.

Op vier van de elf nummers krijgt het trio assistentie van een ander trio, genaamd Nordic. Zij brengen nyckelharpe, cello en mandoline mee en met die uitgebreide bezetting klinken de composities van Gjermund meer folky en minder klassiek, al is ook hier duidelijk dat ook de mensen van Nordic weten waar het om draait: “less is more” lijkt me hun leitmotiv te zijn en, al kunnen ook zij vermoedelijk fantastisch virtuoos spelen, nergens op de plaat verzanden ze in een Mozartiaanse “too many notes”: ook in dubbele trilformatie blijven de melodie en het gevoel primeren op de virtuositeit, hetgeen maakt dat we, als we de twee formaties bijeen optellen, eigenlijk twee takken van dezelfde boom hebben. Dit is werkelijk wonderschone muziek, waarmee ieder van ons zichzelf een plezier zou moeten doen. Dit is zo puur, zo mooi, want zo eenvoudig….en dan heb ik het nog niet eens over het afsluitende “Duett” gehad, waarin enkel fiddle en piano drie minuten loepzuivere schoonheid produceren. Een mens wordt daar soms door overrompeld, maar het is wel broodnodige voeding tegenover al het lelijks dat we de voorbije tijd over ons heen gekieperd kregen. Voilà, dat lijkt me een correcte samenvatting: de muziek van het Gjermund Larsen Trio is het perfecte antidotum tegen de grofheid, het geweld en de ranzigheid waar veel mensen op lijken te draaien.

(Dani Heyvaert)

 


Artiest info
Website  
 

Label: Heilo
distr.: PIAS

video