JD MCPHERSON - UNDIVIDED HEART AND SOUL

Een van de leukste platen van dit jaar komt uit het muziekmekka Nashville, waar JD McPherson onlangs naar verhuisde. Deze rock en roll gitarist groeide echter op in Tulsa, Oklahoma op een veehouderij. Als jongetje danste hij op obscure b-kantjes van Buddy Holly singeltjes, luistert naar Delta blues en seventies rock van Led Zeppelin, alvorens hij wat later de punk ontdekt. Op 13 jarige leeftijd leert hij gitaar te spelen. Muziek maken blijft een leuke hobby, totdat hij vele jaren later ontslagen wordt van zijn werk als leraar kunstgeschiedenis en vervolgens besluit zich volledig te richten op de rock en roll.

Jimmy Sutton (Koko Taylor, The Del Moroccos), begenadigd producer voor zijn eigen label Hi-Style Records en getalenteerd contrabasspeler neemt McPherson's debuutplaat "Signs And Signifiers" op in 2011. Een leuke retro jaren '50 plaat, maar na een paar keer luisteren toch wat meer dan dat. Want "Signs And Signifiers" was een album vol moderne rhythm & blues en rock-‘n-roll-klassiekers, afgeleverd met de nadruk op 'modern'. McPherson mag een authentiek geluid brengen, stiekem stopt hij toch veel moderne invloeden in zijn liedjes. Hetgeen we ook kunnen zeggen van de opvolger "Let The Good Times Roll" (2015), want ook hier huizen er meerdere, vaak verrassende elementen in McPhersons muziek. Trouw aan de oude doctrine, maar tegelijkertijd een nieuwsgierige ziel, een artiest die de sound van weleer een frisse eigentijdse injectie geeft.

Zoals je kon lezen verhuisde JD McPherson van zijn thuisstaat Oklahoma naar Nashville, waar hij zijn nieuwe plaat "Undivided Heart & Soul" opnam. De inspiratie kwam nochtans niet spontaan, maar ontstond in Los Angeles na een ontmoeting met Josh Homme (Queens of the Stone Age). Zelden vind je een artiest die de muziekstijl van de fifties zo moeiteloos kanaliseert en zich eigen maakt. McPherson liefhebbert gewoon in alle retro die begint met een R: rock 'n roll, rhythm 'n blues en rockabilly. Het is dan ook dat artiesten als Little Richard, James Brown, Buddy Holly, Chuck Berry, maar ook T.Rex, Pixies en Led Zeppelin weerklinken in zijn fuzzy riffs. Eveneens kan hij zo aanschuiven bij nostalgici als Mayer Hawthorne en Eli Paperboy Reed. Het ruikt naar geschiedenis maar het is van nu. McPherson verbindt gewoon als deze heren ongedwongen het verleden met de toekomst van het roots- en rockbilly-genre.

In de afgelopen zeven jaar, heeft JD McPherson een enorme reputatie opgebouwd met zijn rockabillygeluid, vette fuzzed out riffs, meestal gespeeld op een aangepaste TK Smith-gitaar en stedig met als begeleiding, de reeds vermelde contrabasbassist Jimmy Sutton, toetsenist Ray Jacildo, drummer Jason Smay en een tourende blazerssectie. Toch neemt McPherson op zijn derde album "Undivided Heart & Soul", een iets andere aanpak, waarbij hij harder leunt op de eerste lettergreep van de rockabilly. De opnames gebeurden dan ook in Nashville's historische RCA Studio B, waarvan de muren verhalen over legendes als Dolly Parton en Elvis kunnen vertellen.

Een nieuw begin en nieuwe vriendschappen hebben waarschijnlijk ook bijgedragen aan de sonische stroomlijning. "Undivided Heart & Soul" is zijn eerste album voor New West Records en de lijst met medewerkers is zowel lang als indrukwekkend. Tijdens het schrijfproces werkte McPherson samen met Queen of the Stone Age’s Josh Homme en Dean Fertita die hem hielpen om zijn vroegere fictieve verhalen naar meer persoonlijke ervaringen te helpen schrijven. En tijdens het opnameproces waren andere opmerkelijke gasten als Butch Walker te horen op het mid-tempo nummer "Crying’s Just a Thing that You Do" en zelfs hielp zijn vrouw Mandy bij het schrijven van het afsluitende  "Let’s Get Out of Here While We’re Young". Ook Lucius’ Jess Wolfe en Holly Laessig dragen vocale harmonieën bij en drummer Dan Molad co-produceerde het hele album.

De openers "Desperate Love" en "Crying’s Just A Thing You Do" en "Undivided Heart & Soul", hebben voor het album een meer gebruikelijk geluid. Retro-klinkende nummers als het ware, waarvan de meeste prominente lopende baslijnen hebben, dankzij Silver Fox Sutton, en behoren dan ook tot de hoogtepunten van het album. Enkele de single "Lucky Penny", die zijn invloed van Dan Auerbach niet verbergt, het eerder zenuwachtige "Bloodhound Rock" en "Under the Spell of the City Lights", met een andere opmerkelijke co-schrijver, Aaron Lee Tasjan, luisteren allemaal terug naar die retro rockende nummers in zowel de eigen catalogus van McPherson als die van de Amerikaanse muziek als geheel. Dus terwijl "Undivided Heart & Soul" zowel het verleden als de toekomst van rootsmuziek verkent, schittert McPherson het helderst wanneer hij beide invloeden combineert om geworteld te blijven in het heden. JD McPherson verbindt gewoon ongedwongen het verleden met de toekomst van het roots- en rockbilly-genre en dat is gewoon heerlijk.

 

 

3 maart 2018 - ST-Niklaas - De Casino
5 maart 2018 - Amsterdam - Melkweg

 

 

Artiest info
Website  
 

label: New West
distr.: PIAS

video