JONATHA BROOKE – MIDNIGHT, HALLELUJAH

Het is een teken des tijds dat hedendaagse artiesten eerst de bedeltoer op moeten om geld in te zamelen voor het dure opnemen van hun liedjes op plaat. ‘Crowdfunding’ is de mooier klinkende naam voor dit inzamelen van fondsen om hun droom te kunnen realiseren. Dat geldt ook voor de 53-jarige Amerikaanse folkrockzangeres Jonatha Brooke uit Boston, Massachusetts, een dame die nochtans al sinds enkele decennia een gevestigde waarde is in de Amerikaanse muziekscène en als soloartieste al kan pronken met een tiental albums in haar discografie.

Haar laatstverschenen album “My Mother Has 4 Noses” dateert uit 2014 en nu heeft Jonatha Brooke dus met de ingezamelde centjes een opvolger klaargestoomd die onder de titel “Midnight, Hallelujah” op de markt is verschenen. Het album werd opgenomen in de ‘Sweetwater Studios’ in Fort Wayne, Indiana en werd gemixt door de bekende Bob Clearmountain en gemastered door de al even gekende Bob Ludwig, beiden ook vaak bezig geweest met platen van o.a. Bruce Springsteen, Bryan Ferry, ‘INXS’, ‘The Rolling Stones’ en nog vele anderen: toch heel leuke referenties.

Elf nieuwe zelfgeschreven liedjes worden ons op dit recentste album van deze getalenteerde singer-songwriter toevertrouwd en haar sopraanstem klinkt beter dan ooit tevoren. Jonatha Brooke klinkt soms als een protestzangeres die getormenteerd haar frustraties van zich af probeert te zingen, o.a. in de songs “Hashtag Lullaby” en het rauw klinkende “Mean Looking Jesus”. Met veel aandacht voor passende instrumentatie en catchy swingende melodieën brengt ze daarnaast enkele vlot in het gehoor liggende liedjes in “You And I”, de kristalhelder gezongen albumtiteltrack “Midnight, Hallelujah” (zie video) en “Really Really Love”.

Maar onze voorkeur gaat toch nog altijd uit naar de rustigere ballads waar de emoties van afdruipen, zoals in de nummers “Light Years”, “Too Much Happiness”, “Alice” en het schitterende, breekbare “Nothing Hurts Like Love Hurts” dat van ons de eretitel ‘favoriete song’ krijgt, alleen al voor het prachtige instrumentale intermezzo met accordeon en klarinet, beiden bespeeld door Rory Hoffman. Voor zover het hier nog dient te worden vermeld: “”Midnight, Hallelujah” is misschien wel de allerbeste plaat die deze Jonatha Brooke ooit heeft opgenomen en net daarom verdient ze dan ook eindelijk de gepaste erkenning van het grote publiek te krijgen. Aan u die eer.

(valsam)

 

 


Artiest info
Website  
 

Label: Bad Dog Records / Sweetwater Studios

video