CHRISTOPH BECK QUARTET - REFLECTIONS

De kreet “jazz is dood”werd al jaren geleden geuit, maar het denkpatroon wat erachter steekt is nog steeds actueel. De muziek zou niet langer relevant zijn en de muzikanten van weleer waren superieur, deze houding is ook terug te vinden in het beleid van de omroep waar de jazz zo goed als is verdwenen (althans in Nederland) en ook in de programmering van jazzfestivals als Montreux en North Sea overheersen de popnamen. De realiteit is natuurlijk anders, door de jazzopleidingen aan de conservatoria is het muzikale niveau spectaculair gestegen en het aantal jonge muzikanten die zich op de een of andere manier bezig houden met jazzmuziek in de breedste zin van het woord, groeit gestaag. Het Duitse jazz tijdschrift Jazz thing samen met Double Moon Records entameert deze ontwikkeling met de serie Jazz thing next generation waarin jonge muzikanten de kans krijgen zich te presenteren middels een cd. Deze van de jonge tenorsaxofonist Christoph Beck is alweer nr. 67 in de serie, daarmee is wel bewezen dat juist de jazz een onderhoudende, individuele, moderne en relevante kunstvorm is in deze 21ste eeuw.

Cristoph Beck studeerde in Stuttgart (cum laude), Wenen en Würzburg, speelde o.a. in het Duitse jeugdorkest (BuJazzO), de Tobias Becker Big Band, Antizykon en met eigen groepen zoals “Das letste Kanguru”, inmiddels geeft hij ook les aan de Jugendmusicschule i n Leonberg. “Het geeft altijd een goed gevoel als voormalige studenten bewijzen met het opnemen van een cd dat ze verder zijn gegaan, dat ze oefenen, spelen, componeren, kortom alles doen wat muzikante doen. Schilders schilderen, acteurs spelen en muzikanten maken muziek ongeacht wat de buitenwereld ervan denkt “, aldus Rainer Tempel, leermeester van Beck in de hoestekst.

Op “Reflections” bewijst Beck dat hij de melodie een belangrijke rol toedeelt , zowel in het spelen als qua composities, zijn composities zitten intelligent in elkaar zonder dat de melodie uit het oog wordt verloren, terwijl dit allerminst ten koste gaat van het spanningselement. Christoph Beck en zijn bandleden Andreas Feith (pno), Sebastian Schuster (bs) en Thomas Wörle (drs) blijven misschien binnen de geijkte jazzkaders, hier geen uitstapjes richting hip hop, pop of elektronica, maar dat betekent geenszins dat er hier sprake is van neo bop of gladde mainstream. Nee, de muziek heeft een spannend verloop en is zeer onderscheidend van karakter, of het nu om uptempo stukken gaat of nummers met een meer retrospectief karakter, de composities, allemaal van Beck, zijn knap en boeiend. Titels zeggen soms veel, soms weinig, hier zijn ze wel intrigerend met namen als “Grellgruen”, “Castellezgasse”, “Nutzlos”,”Unveraenderlich” en “Unbekannte schatten”.

Een bijzonder geslaagd debuut voor dit jonge talentvolle kwartet, alweer een voorbeeld dat de jazz springlevend is en dat de jonge garde van een hoog niveau is.

Jan van Leersum.

 


Artiest info
Website  
 

Label : Double Moon Rec.
Distr.: New Arts Int.

video