HANNAH ALDRIDGE – GOLD RUSH

Met haar debuutplaat “Razor Wire” uit 2014 verraste de nu bijna 30-jarige Hannah Aldridge vriend en vijand en de single “Howlin’ Bones” uit die plaat wist destijds meteen hoog te scoren in de alt.country-hitlijsten. Hannah is de dochter van de Amerikaanse singer-songwriter en producer Walt Aldridge die vooral bekend werd als componist van enkele grote hits in de wereld van de countrymuziek voor o.a. Ronnie Milsap, Travis Tritt en Barbara Mandrell. Hij was bovendien ook gedurende twee decennia een topproducer in de beroemde ‘Fame Recording Studios’ in Muscle Shoals, Alabama.

De muzikaliteit werd er bij Hannah dus met de paplepel ingegeven en dat heeft zich al gauw vertaald in een groot talent als zangeres en songschrijfster. Zij componeerde alle nummers op haar hierboven vermelde debuutplaat met uitzondering van het gecoverde ‘Try’ van Jason Isbell en ze deed dat nu nog eens netjes over voor diens opvolger “Gold Rush” die we hier even onder de loep zullen nemen.

De opname voor dit tweede album gebeurde in haar nieuwe thuishaven in Nashville, Tennessee en werd geproduceerd door Jordan Dean die ook zorgt voor het vaak ronduit schitterende toetsenwerk bij de tien songs op “Gold Rush”. Andere instrumentalisten zijn bassist Sean Savacool, drummer Garrett Dean en de geweldige Sadler Vaden op elektrische gitaar, terwijl Hannah Aldridge zichzelf begeleidt op akoestische gitaar.

De eerste single uit het nieuwe album werd het nummer “No Heart Left Behind” (zie video). Haar gebrachte muziekgenre krijgt de definitie ‘dark country’ of ‘dark Americana’ opgespeld en die donkere ondertoon kan ook gehoord worden in haast elk nummer op dit album. Begonnen wordt er met het rockende “Aftermath” dat ze in een duet met Jordan Dean brengt, waarna het tempo behoorlijk fel gedrukt wordt voor het meer intieme “Dark Hearted Woman”.

Vocaal erg sterk zijn de uptempo gebrachte nummers “Burning Down Birmingham” en “Shouldn’t Hurt So Bad”, maar ook het melancholische “The Irony Of Love”, het duet met Ryan Beaver in “Living On Lonely”, het intieme maar langzaam naar een climax toegroeiende “Lace” en de mooie albumtitelsong “Gold Rush” zijn ballads die blijvend beklijven door de inhoud van de songteksten, hun eenvoud en de ingetogenheid waarmee ze gezongen worden. Dit is een absolute aanrader, deze tweede plaat van Hannah Aldridge en een mooie ‘appetizer’ om naar later volgend werk van haar uit te kijken.

(valsam)

 

 

Artiest info
Website  
 

Label: Rootsy Music
distr.: Sonic RendezVous

video