RACHAEL SAGE – CHOREOGRAPHIC

De Amerikaanse zangeres en songschrijfster Rachael Sage is hier bij ‘Rootstime’ in het verleden ook al een paar gepasseerd, onder meer naar aanleiding van haar vroegere albums “The Blistering Sun” (2006), “Chandelier” (2008) en “Delancey Street” (2010). Haar twee laatste cd’s “Haunted By You” (2012) en Blue Roses” (2014) slaagden er om niet nader te verklaren redenen in om aan onze aandacht te ontsnappen, iets we eigenlijk betreuren.

De jaartallen in bovenstaande paragraaf duiden er echter wel op dat Rachael Sage keurig om de twee jaar met een nieuw album op de proppen komt en dat wordt nu eigenlijk alleen maar bevestigd door de cd “Choreographic” die hier in onze bus is gevallen. Dit is een plaat met tien nieuwe nummers die Rachael Sage in een akoestische versie brengt, gezeten achter haar piano of met de akoestische gitaar omgord. Verdere instrumentatie bij deze songs is enkel afkomstig van viool, cello of een tweede akoestische gitaar, bespeeld door James Mastro of Jack Petruzelli.

Naast de nieuwe liedjes brengt de New Yorkse singer-songwriter als bonustrack ook een heel mooie cover van de song “So Far Away”, een liedje dat Carole King in 1971 componeerde voor haar bekendste album “Tapestry”. Een tweede coversong op dit album is er van het nummer “Learn To Let You Go” van de Canadese singer-songwriter JP Hoe die het lied voor het eerst op zijn album “Mannequin” uit 2012 plaatste.

Voor bijkomende vocale steun bij twee liedjes deed Rachael Sage een beroep op een gastzanger. De jonge folkzanger en songschrijver Matt Nakoa zingt mee bij de mooie openingstrack “Home”, een romantische pianoballad. “7 Angels” gaat over het waar gebeurde verhaal van een tragische brand in Brooklyn waarbij 7 kinderen van een Joods gezin omkwamen, terwijl hun vader-rabbijn een religieuze bijeenkomst aan het leiden was. De Amerikaanse singer-songwriter Peter Himmelman zorgt op dit emotionele nummer voor bijpassende harmony vocals.

De albumtitel “Choreographic” verwijst naar het concept dat ex-balletdanseres Rachael Sage in dit album heeft willen verwerken, namelijk de mogelijkheid om op deze nummers te dansen, vandaar ook de roze balletschoentjes op de cd-hoes. Liedjes op de plaat die zich daar allicht het best toe lenen zijn het walsje “Loreena” dat geïnspireerd is op de Canadese muzikante Loreena McKennitt, en ook het door cello en viool gedragen en zachtjes rockende “Try Try Try” (eerste single en te zien op bijgaande video) komt hier zeker voor in aanmerking.

Ook bij het nummer “It Would Be Enough” hoort een kort verhaaltje, want Rachael Sage schreef dit lied als eerbetoon aan haar favoriete bluesartiest B.B. King die op 14 mei 2015 is overleden. De song “Clear Today” wordt heel sober gebracht met piano, viool, cello en Spaanse akoestische gitaar in de begeleiding en is misschien wel één van de mooiste liedjes op deze plaat.

“Choreographic” is alweer een uitstekende plaat geworden van deze New Yorkse klasse-zangeres die ons al lang niet meer hoeft te overtuigen van haar vocale talent en van haar kwaliteiten als componiste van schitterende pianoballads, waarvan er ook al zoveel op haar vorige albums terecht zijn gekomen. Zij hoort volgens ons dan ook helemaal thuis in de galerij der groten naast andere vrouwelijke topmuzikanten als Norah Jones, Regina Spektor en Tori Amos.

(valsam)

 


Artiest info
Website  
 

Label: MPress Records

video