|
||||||||
Op het hoesje van de cd “The Sum Of Life”, het debuutalbum van de Amerikaanse bluesrocker Scott Smith uit San Francisco, zit niemand minder dan God aan het stuur van een Cadillac-cabrio uit 1967, iets wat velen onder ons ook best wel eens zouden willen doen terwijl we over bvb. ‘Route 66’ kunnen scheuren. Genoeg gedroomd over het onrealistische en onhaalbare en dus maar snel weer terug naar de werkelijkheid en de elf liedjes die Scott Smith voor dit nieuwe album heeft gecomponeerd. Hierbij mixt hij op knappe wijze muziekgenres als Americana, blues en country in elkaar, waardoor zijn plaat heel gevarieerd en fris klinkt. De albumtiteltrack “The Sum Of Life” (zie video) is het enige instrumentale nummer op deze cd en wordt gedragen door twee akoestische gitaren die bespeeld worden door Scott Smith en Nina Gerber, terwijl Jeff Martin op akoestische basgitaar speelt en de viool van David LaFlamme van de rockformatie ‘It’s A Beautiful Day’ uit San Francisco de hoofdrol in deze sfeervolle en rustgevende track opeist. Daarna dus enkel nog tien gezongen nummers die ook wat meer van instrumentale ondersteuning werden voorzien. Die ‘road trip’ doorheen de songs begint met de energieke bluesrocker “Eclipsing Moon”, gevolgd door “Blues Guitar Slinger”, twee tracks waarin de sound van Stevie Ray Vaughn en/of Tony Joe White doorklinkt. Tussendoor krijgen we ook nog het vlotjes rockende countryliedje “Payday”. “Bad Dreams” en “The Best Gift” zijn meer traditioneel klinkende folksongs waarin de viool van David LaFlamme weer in de voorgrond opduikt. Het samen met zangeres Gailene Elliott gebrachte honky tonknummer “The World Is Strange” en de scheurende gitaarrocker “Over It Soon” zijn de laatste twee vermeldenswaardige tracks uit “The Sum Of Life”, een opmerkelijk debuutalbum van Scott Smith. (valsam) “On the cover of the debut album ‘The Sum Of Life’ by the American blues-rocker Scott Smith, there is ‘God’ sitting behind the wheel of a 1967 Cadillac-convertible while cruising over a desolated highway. We don’t know if ‘The Lord Above’ had any impact on the Americana, blues and country tunes that Scott Smith has composed for his first record, but here and there we can clearly hear the heavenly sound of some great songs.” –www.rootstime.be
|
||||||||
|
||||||||