HIDDEN AGENDA DELUXE + CARTER SAMPSON - CHRISTMAS FROM AMSTERDAM TO OKLAHOMA

 

‘Christmas From Amsterdam To Oklahoma’ heeft het niet van grote gebaren, emoties of productionele hoogstandjes. Het is een sobere, zorgzaam ingespeelde, bijwijlen zacht fonkelende plaat die zich niet aan je opdringt’

Kerstplaten! We zijn er zeker van dat u even enthousiast bent over kerstmuziek als wij! Ruim 99% van de ondingen die men vult met gejingel, gebel en odes aan gewitte kersten en rendieren met rode neuzen mag, wat ons betreft, op de brandstapel eindigen, moest het niet zo slecht zijn voor het milieu. Onze handen tintelden voorheen al om bij kerstboomverbrandingen stiekem en kwansuis een stapeltje… Maar nee, we kiezen uiteindelijk toch maar voor recyclage. Hersmelten die boel… Good riddance!

Er zijn vanzelfsprekend uitzonderingen… In de loop der jaren waren er liedjes of zelfs hele platen die, al was het vaak met enige ironie in de rangen, deze niet weg te branden duistere periode uit het kalenderjaar met kwalitatief auditief gerief wisten bij te lichten. Phil Spector (‘A Christmas Gift To You’), Bruce Springsteen (‘Santa Claus Is Coming To Town’ en meer), Jona Lewie (‘Stop The Cavalry’), Bob Dylan (de verrassende, aan goede doelen opgehangen ‘Christmas In The Heart’) lijken goede voorbeelden. Er zijn er natuurlijk nog. Iemand moest het eens oplijsten.

Sinds kort is er nog een best aardige bijgekomen, al is die zeker niet het gevolg van doorgedreven carrièreplanning, maar speelden een aantal toevalligheden een grote rol. Bijna een jaar geleden brachten zowel de Nederlandse ‘supercoverband’ Hidden Agenda als de in Oklahoma-City residerende singer-songwriter Carter Sampson een cd uit. Hidden Agenda deed dat als Hidden Agenda Deluxe, omdat ‘True’ nieuw werk bevatte, waar de bandleden elk bijdroegen naar godsvrucht en vermogen: gitarist-zangers Eric Devries en BJ Baartmans hebben een prima reputatie als songsmeden, maar ook drummer Sjoerd Van Bommel droeg songs bij. Een bespreking van onze hand vindt u hier op Rootstime.

Maar ongeveer gelijktijdig bracht Carter Sampson, die overigens, als we dat juist hebben, verwant zou zijn met Roy Orbison, haar ‘Wilder Side’ uit en die kreeg internationaal veel weerklank. Het bleek al haar vierde cd te zijn (er is ook nog een EP) en dat we pas dan van haar hoorden, deed vermoeden dat haar vroegere werk ook wel de moeite kon zijn. In elk geval bestormde ‘Wilder Side’, een collectie van tien eigen songs, de Euro Americana Chart om daar een vijftal maanden te kamperen. Het succes bespoedigde haar toerplannen. In Italië vormde ze team met Hidden Agenda Deluxe. Dat beviel beide partijen bijzonder goed, want alras werden plannen gesmeed voor een kersttoer in Nederland. En waarom daar nog niet een… kerstalbum aan toegevoegd?

Dat album verscheen in november en werd toepasselijk ‘Christmas From Amsterdam to Oklahoma’ gedoopt. Dat ligt ook al in het verlengde van twee van de drie originelen hier: van Carter Sampson is er ‘Christmas In Oklahoma’ en van Eric Devries komt ‘Christmas Eve In Amsterdam’. BJ pende de derde original, het van trefzekere samenzang, een sprankelend pianostuk en fijn spel op de smoelschuif voorziene ‘For Saviour’s Sake’, een song die, typisch voor Baartmans, een verfrissende portie ontnuchtering en relativering pompt in deze verzameling, die behoorlijk feel good oogt met de nodige classics: Carter zingt ‘I’ll Be Home For Christmas’, dat Bing Crosby opnam in 1943 om de troepen overzee te steunen. Sjoerd stort zich op ‘Driving Home For Christmas’, de verguisde hit van Chris Rea, wellicht het gevolg van de indigestie, die het gevolg was van het teveel aan draaibeurten.

Maar zoals dat vaker het geval is, maskeert dat de ware kwaliteit (ons doet dat denken aan het aloude, plat gespeelde ’Besame mucho’ dat via de versie van Cesaria Evora nieuw leven kreeg) en laat de uitvoering van HAD + Sampson dat toch wel horen, zeker. Ook ‘Blue Christmas’ is zo’n dino. Het nummer dateert al van 1948 maar de oudjes onder ons associëren het met Elvis Presley, die het in 1957 opnam. Het hoeft dus niet echt als songkeuze maar Carter zingt het met de juiste emotie en achter haar gebeuren er allerlei fraaie dingen op gitaar. Zoals op de meeste nummers: het zit gewoon gebeiteld. Je begint zowaar te hopen dat dit geen eenmalige joint venture is, want het klikt uitstekend tussen de vijf deelnemers. Heerlijke harmonieën omkaderen Carter in ‘Hard Candy Christmas’, geschreven door Carol Hall (uit de musical ‘The Best Little Whorehouse In Texas’) en in de, euh, handen van Dolly Parton een hit geworden in 1982.

De melomaan kijkt wellicht vooral uit naar de buitenbeentjes. Naast de drie erg geslaagde eigen nummers vinden we ‘Coming Around’ van Steve Earle, waarin Carter en Eric de zang delen. Wijkt niet zo gek veel af van de versie met Steve en Allison Moorer, maar alleen al het blote feit dat ze aan deze parel hebben gedacht is een verdienste. Eric brengt ook ‘Snow’ van Jesse Winchester en vermits die komt uit Jesses zeer gewaardeerde eerste, eponieme LP (die met ‘Brand New Tennessee Waltz’ en ‘Yankee Lady’), zijn we niet rouwig om deze rootsy versie. Bijna aan het eind staat de gevaarlijkste cover, want ‘I Shall Be Released’ (van een Nobelprijswinnaar Literatuur wiens naam ons nu even ontvloden is) Eens te meer schitterend gitaarwerk staat tegenover de vocalen van Carter Sampson, Sjoerd Van Bommel en BJ Baartmans.

Christmas From Amsterdam To Oklahoma’ heeft het niet van grote gebaren, emoties of productionele hoogstandjes. Het is een sobere, zorgzaam ingespeelde, bijwijlen zacht fonkelende plaat die zich niet aan je opdringt. En die rust, die kan je associëren met waar ‘kerstmis’ echt voor staat.

Antoine Légat

 

Artiest info
Website  
 

Bandcamp

label: Continental Record Serv.