HYDE AND SEEK (NEIL BARNES’ latest project)- V.A.

“ More BBQ, blues & gospel with Neil Barnes & Friends… “

Mondharmonicaspeler / producer Neil Barnes is een veteraan van de San Francisco Bay Area Blues scene. Hij haalde zijn muzikale kennis in de late jaren ’70 voor 99% bij Gary Smith, die hij de “Godfather” van de blues in de baai van SF noemt. Zijn andere belangrijke inspiratiebron is Charlie Musselwhite, van wie hij thuis nog harmonica lessen kreeg. Barnes’ harmonica stijl is vooral beïnvloed door de Chicago “groten” en artiesten als Paul Butterfield, Muddy Waters, Charlie Musselwhite, Lee Oscar, The Band (Levon Helm), Robert Montes en Bob Gomes (Montes en Gomes spelen samen in de “Jackson Street” met Dave Gonzales).

Van 1980 tot 1982 waren er in de kelder van een club in San Jose, CA, de  ‘Joshua's Blue Monday Parties’. Hier trad Barnes en de “Bar-B-Q Barnes & the Rib-Tones” op, met Hap Scott (bas / zang), Larry Calley (lead gitaar), Robert (drums), Bob Gomes (B3) en Sid Morris (piano). Soms waren er ook gasten aanwezig als Sonny Lane, Johnny Waters, Francis Clay en Luther Tucker, die mee jamden en die op die avond voor de “extra’s” zorgden. Neil Barnes geraakte er bevriend met Sonny Lane en met wie hij wel eens samen speelde. Verder werkte Neil Barnes ook als akoestisch duo samen met gitarist Greg Hartman.

In 1980 nam Barnes onder zijn eigen label ‘RibTone Records een 45 toeren single op met twee eigen composities: “Blues For Breakfast" / "Close Call". Hij nam deze single op met Little Willie Littlefield als pianist, met Ron Thompson als zanger en slide gitarist, met Junior Watson als gitarist en met als ritme sectie Bill Stuve (bas) en Robert Montes (drums). Later volgen er nog meer albums met nog meer eigen werk en met een gewijzigde band. De nieuwkomers zijn Sonny Lane (gitaar), Bob Gomes (B3), Hap Scott (zang) en de legendarische Mark Naftalin (piano).

Voor zijn laatste project “Hyde & Seek” trok Neil Barnes naar de West Coast en vroeg er aan bevriende, gerespecteerde muzikanten om mee te doen met zijn sessies. Hij kon zo in de opname studio rekenen op Earl Thomas (zang), Lady Bianca (piano, zang), Rev. Paul Smith (Hammond B3), Ron Thompson (gitaar, zang), Oshmin Oden (bas) en Winfred Williams (drums). "Hyde & Seek" bevat bewerkingen van songs van New Orléans’ veteraan Allen Toussaint en enkele (rock) gospel klassiekers.

Het eerste nummer van de sessies ”Don’t Let The Devil Ride” van Rev. Oris Mays, is een krachtige blues song gezongen door Lady Bianca en Earl Thomas. Al direct staat Neil Barnes’ harmonica centraal en vullen de grooves de kamer. Wat daarna volgt is een rustig positief nummer, Joe Droukas’ ”Heart Like A Locomotive”, dat een boodschap van geloof en liefde brengt. Ook de rocker ”Ain’t No Rest For The Wicked” die hierna iedereen wakker schudt, wordt zoals de opener, gezongen door Bianca en Thomas. Het wordt daarna opnieuw rustiger met “The Bridge Over Troubled Water” (1970) klassieker van Simon & Garfunkel, die hier herwerkt is als ”A Song For Jill”. Op het album staan twee covers van Allen Toussaint. De eerste is een gospel ”When Can I Come Home” en wordt ingeleid door Barnes’ harmonica en het toetsenwerk van Bianca / Rev. Paul Smith. De andere Toussaint song is een klassieker, een uptempo, rockende gospel en afsluiter ”Tears, Tears And More Tears”. Joe Morris schreef de vredige slow ”Shake A Hand”, Ron Thompson doet (enkel op dit nummer) de zang en Faye Adams maakte er in 1951 een hit van. We hebben nog een geestelijke die in de sessies aan de beurt komt, nl. Rev. F.C. Barnes en zijn ”Rough Side Of The Mountain”. Ook deze gospel swingt en werkt aanstekelig, zeker als Lady Bianca soloot. Dan blijft er nog een bluesy Earl Thomas nummer over ”Just One Word”, dat met het einde van het album in zicht, alles heel rustig inleidt. Earl Thomas doet nog eens de zang heel soulful, terwijl Smith op orgel ingetogen zijn grooves wegblaast en Barnes met zijn harmonica aanvult en verder afwerkt. De nacht doet daarna verder zijn werk. 

Als je een Grammy winnares (Lady Bianca) in de studio verzamelt met nog meer fraais als de leider van de band van JL Hooker (Ron Thompson) en Rev. Paul Smith (Ike & Tina, Bill Withers), dan slaagt een project als dit van Neil Barnes “Hyde And Seek”, bijna probleemloos. Laat je op deze BBQ verleiden met heerlijke gospel en blues, want dit zal zeker smaken!

Eric Schuurmans

 

10 cd's te winnen!

Wil je daar kans op maken, dan mail je ons gewoon even:
je naam, je adres en de vermelding:
HYDE AND SEEK
Binnen een aantal weken wordt uit alle inzendingen de gelukkigen getrokken.
Wij hopen dat u massaal Rootstime hier zult mailen
De winnaars worden per mail verwittigd.

Album tracks: 1”Don’t Let The Devil Ride” [Oris Mays] - 2”Heart Like A Locomotive” [Joe Droukas] - 3”Ain’t No Rest For The Wicked” [Matt Shultz, Lincoln Parish, Brad Shultz, Jared Champion, Daniel Tichenor] - 4”A Song For Jill” (Bridge Over Troubled Water) [Paul Simon, Aretha Franklin] - 5”When Can I Come Home” [Allen Toussaint] - 6”Shake A Hand” [Joe Morris] - 7”Rough Side Of The Mountain” [Rev. F.C. Barnes] - 8”Just One Word” [Earl Thomas] - 9”Tears, Tears And More Tears” [Allen Toussaint] – Produced by Neil Barnes

Line-up:
Earl Thomas: vocals
Lady Bianca: piano, vocals
Rev. Paul Smith: Hammond B3
Ron Thompson: guitar, vocals (6)
Oshmin Oden: bass
Winfred Williams: drums
Neil Barnes: harmonica
Tia Carroll: backup vocals (2,6)

Discography:
1980 : Bar-B-Q Barnes & the Rib-Tones: “45 Session” (single): Blues For Breakfast / Close Call - 45 rpm, with Little Willie Littlefield, Ron Thompson, Junior Watson & Bill Stuve (no longer available as single, but available on the "This Was Then, Now" CD)
1981 : Bar-B-Q Barnes & the Ribtones: “EP Session”
1981 : Bar-B-Q Barnes & Friends: Compilation CD (Includes both the 45 and EP Sessions)
1985 : Bar-B-Q Barnes & Friends: “This Was Then, Now” - with Little Willie Littlefield, Ron Thompson, Bill Stuve, Mike “JR” Watson, Sonny Lane, Luther Tucker, Francis Clay  & Johnny Waters (a collection of studio & live recordings)   
2014 : Hyde And Seek

Artiest info
Website  
 

CD Baby

video