MARK EITZEL – DON’T BE A STRANGER

De schrik sloeg ons al om het hart toen we hoorden dat één van onze meest geliefde songwriters, Mark Eitzel, getroffen werd door een hartinfarct en dit in volle voorbereiding van de nieuwe plaat van de band aan wie hij zijn grootste bekendheid heeft te danken, American Music Club. Als frontman wilde hij deze band samen met gitarist Vudi een nieuw leven inblazen, maar het noodlot besliste er anders over. Gelukkig liep alles goed af voor Mark, werd de reünietour van American Music Club afgeblazen en mogen we vandaag genieten van één van zijn knapste platen ooit, “Don’t Be A Stranger”.

Als geboren songschrijver zit Mark Eitzel steevast in zijn pen. Aan goede songs voor zijn nieuwe release “Don’t Be A Stranger” ontbrak het hem zeker niet, maar een budget vinden voor even volwaardige opnames en productie is een andere zaak. Gelukkig kon Mark Eitzel rekenen op zijn trouwe vrienden bij Merge Records in de States, die hem naar waarde kunnen schatten en hielp een gulle gift hem aan voldoende budget om deze plaat op te nemen met de bijstand van de briljante producer Sheldon Goldberg (Ricky Lee Jones, Ron Sexsmith). Het was van 2001 met “The Invisible Man” geleden dat Mark zich nog eens een volwaardige productie kon veroorloven en dit wierp zijn vruchten af. Geen gepruts met digitaal gesampelde instrumenten of fake instrumenten, enkel the real stuff met zelfs een strijkerssessie. Voor de extra gitaarspinsels zorgde zijn rechterhand bij American Music Club, Vudi, en de percussie werd verzorgd door Pete Thomas van de Attractions.

"Don't Be A Stranger" is een perfecte luisterplaat geworden, die zweeft in een warme loungesfeer en verhalen plukt uit Mark's gevoelswereld en zijn geanimeerd bestaan. Het album telt tien nieuwe nummers en een nieuwe bewerking van "All My Love", één van zijn mooiste nummers ooit, uit het “The Golden Age” album van American Music Club. Vandaag zweeft deze song nog meer op soulvol verliefde wolkjes met de romantiek van een twinkelende piano, chorusvolle stemmen en een ingekorte en licht gewijzigde tekst. Het ganse album baadt in een intens gevoelige sfeer, waar zelfs de vreugdevoller momenten een subtiele maar nooit echt uitgelaten toon krijgen. Zo zou je denken dat een van zijn mooiste concertherinneringen uit zijn jeugdjaren van de punkband Destroy All Monsters in de opener "I Love You But You're Dead", zijn vurige punk ziel opnieuw zou laten ontvlammen, maar in plaats hiervan krijg je een soulvolle ballade met een heroïsche en filmische beschrijving van deze show, verdrinkend in plechtige adoratie: een geniale Mark Eitzel ten voeten uit.

Het album zit vol van spitsvondigheden, originele teksten en doordachte arrangementen en het zijn dikwijls de subtiele details die het hem maken. Zo sleurt het droefgeestige "The Bill Is Due" je helemaal failliet de afgrond in met een knappe, subtiel gehouden gitaartokkel en een strijkerssessie die verwaasd en dissonant in de verte drijft. Je wordt onweerstaanbaar in de droefheid van deze song gezogen met Mark's breekbaar hoge stem vol ontmoedigde, lang uitgezongen noten, die een mix lijken tussen Nick Drake en een klagerige Tom York. Qua tristesse doet het loom en depri slenterende ”Lament For Bobo The Clown” er echter nog een schepje bovenop, startend in de gutsende regen op druppelende piano en knap harmonisch voortgetrokken door een moedeloos klinkend duet. Ook in het donkere "Nowhere To Run” met zwaar klinkende strijkers, is de wanhoop nabij.

Het is echter niet al droefheid wat de klok slaat op "Don't Be A Stranger". Zo klinkt hij scherp, grappig en vol sarcasme in het jazzy walsende afscheidsfeest "Break The Champagne" en werpt hij een grappige, minachtende blik op zichzelf in het bluesy met echoënd gospelkoortje scanderend "Why Are You With Me".

Achter een zwakkere schakel in het album is het vruchteloos zoeken. Opmerkelijk is ook Mark's prestatie in de ballade met de ellenlange titel "Custum Characters Face Danger In The Workplace" waar ritme, stem en de akoestische gitaar, van Leonard Cohen doen dromen.

Echte stielmannen moet je het vak niet leren. Zij hebben hun métier niet enkel technisch volledig onder de knie, maar maken het verschil in passie en liefde voor hun stiel. We mogen in onze beide handen klappen dat Mark Eitzel met "Don't Be A Stranger" opnieuw een volwaardige kans kreeg om zijn ongebreideld talent te tonen en hopen voor hem dat hij eindelijk de erkenning krijgt die hij al jaren verdient, want deze man is simpel buiten categorie. Hou ook je concertkalender in de gaten want Mark Eitzel & The Warm Gentle Rain komen op tournee in het voorjaar. Bovendien kregen we eveneens de kans om hem te interviewen, dus, hou de interviewpagina scherp in de gaten.

Yvo Zels

Reeds bevestigde tourdatum:

In Belgie:
Het Depot, Leuven, 18.01.13

In Nederland:
Utrecht - EKKO, 19.01.13
Amsterdam - Paradiso, 17.02.13

 

 

 

 

 


Artiest info
Website  
 

Label: Merge Records
Distr.: Bertus / V2