THE REVEREND PEYTON’S BIG DAMN BAND - BETWEEN THE DITCHES

Er zijn nog steeds van die muzikanten die feilloos de pioniersgeest van de grote trek naar het Westen kunnen oproepen of in de huid van Robert Johnson of Mississippi John Hurt kunnen kruipen dank zij hun verbeeldingskracht en ritmegevoel. De Reverend Peyton uit Indiana en zijn gade Breeze Peyton zijn twee dergelijke artiesten, aangevuld met Aaron Persinger, een verre neef. Met Resonator gitaar en andere wisselende gitaren, sigaarbox, wasbord, drum en percussie slagen zij erin om aan te sluiten bij de woordloze taal van werklieden met gebroken ruggen of zwervers langs de weg. Peyton is duidelijk vertrouwd met de pré-war blues en het moeizame leven van de Delta bluesgitaristen al geeft hij er een moderne wending aan. De song ‘Brokedown Everywhere’ is daar de illustratie van als het ware getuigend van de koppige overlevingstrijd van de pioniers.

Peyton’s blues is afwisselend woest, gedreven, bezwerend of opzwepend zoals op ‘Shut The Screen’ dat opstuift als rondwervelend zand. Breeze Peyton draagt met haar percussie bij tot de hypnotische ritmes en zingt hier en daar mee zoals op het wijze ‘I Don’t Know’ dat opklinkt als een Gospel. Als derde speelt ook Aaron ‘Cuz’ Persinger mee, primitief drummend desnoods op een emmer. Hij verving enkele jaren terug Jayme, broer van de Rev. Op ‘Between The Ditches’ evenaren de drumroffels als het ware een Indiaanse bezwering. Peyton zelf speelt behalve op zijn diverse gitaren nog mondharmonica of mandoline, zoals op ‘Don’t Grind It Down’ een verkapte protestsong. Ook het rebelse ‘Shake ‘Em Off Like Fleas’ klinkt behoorlijk revolutionair. Hoogtepunten zijn er aan de lopende band zoals het zegelied ‘We’ll Get Through’, het hypnotische ‘Something For Nothing’ en vooral het felle ‘Easy Come Easy Go’ waarin de opspringende vlammen uit de Resonator de leuzen en vaandels vervangen.

Met finger-picking of slidegitaar en vooral met zijn rauwe soms hoge stem vertolkt de zanger zijn felle boodschap. De teksten schreef hij immers allemaal zelf, maar hij verpakt deze in strijdbare ritmes, repetitieve frasen en vooral in een authentieke sound. ‘Move Along Mister’, dat in de voetsporen van Blind Willie Johnson treedt, is daar een voorbeeld van. Ook enkele gastmuzikanten vallen soms in, maar de rootsy groove van Peyton’s blues is typerend ‘damn’, zich heftig kerend tegen geldgewin, ongelijkheid en machtsmisbruik. Alleen in het afsluitende ‘Brown County Bound’ klinkt er wat vermoeienis door. Dit zesde album werd opgenomen in de ‘White Arc Studio’ in Bloomington, Indiana. Het had evengoed op de zandwegen kunnen zijn in het land van Son House, Bukka White en Charlie Patton waarover de band in hun ‘Big Blue Chevy ’72’ raast, daarbij speurend naar sporen of afdrukken die de blueslegendes er hebben achtergelaten.

Marcie


Artiest info
Website  
 

Label: Sideonedummy Records

Distr.: Suburban

Info: Music Shock

video