KITTY, DAISY & LEWIS - SMOKING IN HEAVEN

Kitty, Daisy en Lewis Durham gooiden in 2008 hoge ogen met hun titelloze debuut-cd waarop het jonge trio uitpakte met een frisse mix van onder meer Blues, R&B en rockabilly. Deze plaat, die grotendeels nog bestond uit covers, trok naast veel interesse in de media (herinner u zich het gesmaakte optreden in de Laatste Show) ook de aandacht van topacts als Mika en Coldplay waarvoor K, D & L het voorprogramma mochten verzorgen. Dit katapulteerde de Londense groep meteen tot één van de meest veelbelovende bands die het oudere Amerikaanse muzikale erfgoed op een succesvolle manier nieuw leven kon inblazen.

Op hun tweede plaat 'Smoking In Heaven' graaft de familie Durham (want ook nu weer doen vader en moeder mee) verder in het rijke muzikale verleden en pakken ze uit met dertien nieuwe, volledig zelf gecomponeerde songs, al zou men van de meeste nummers zweren dat ze minstens vijftig jaar oud zijn. Er is opnieuw die opmerkelijke mix van Blues, R&B, Jazz, Swing, Bluegrass, Rock'n'Roll, Country, Soul, Gospel en weet ik veel wat nog allemaal, maar dit daarenboven nog eens aangevuld met invloeden uit Ska en Popmuziek. Ook nu weer werd alles opgenomen in de knusse huisstudio die bol staat met allerlei vintage analoog opnamemateriaal. Een tour de force zal u denken en dat is het ook.

Opener 'Tomorrow' lijkt met zijn old school ska structuur helemaal te zijn opgevist uit diepe Jamaicaanse wateren. De song drijft vooral op de fantastische trompet van veteraan Eddie 'Tan Tan' Thornton, één van de gastmuzikanten op de plaat. Niet de minste deze laatste want Thornton was o.m. ook verantwoordelijk voor het heerlijke trompetgekletter op 'Got To Get You Into My Life' van The Beatles. Vergelijkbaar met het openingsnummer is zeker ook 'I'm So Sorry', dat zich eveneens in een ska ritme laat strikken.

Het wondermooie 'Will I Ever' brengt ons terug naar de Amerikaanse swing van de jaren '40 van vorige eeuw, schitterend gezongen door Daisy en doorspekt met heerlijk gitaarwerk van Lewis. Het aanvankelijk plagend startende, door Kitty vertolkte, 'Baby Don't You Know' ondergaat een spectaculaire ritmeverandering halfweg het nummer en eindigt in een instrumentale jamsessie waar wij het warm van krijgen.

Afwisseling troef op deze plaat want het door Lewis gezongen 'Don't Make A Fool Out of Me' put dan weer uit de vijver van soulvolle R&B terwijl Daisy's 'I'm Going Back' neigt naar swingende Rockabilly. 'Messing With My Life' knipoogt dan weer naar retro popmuziek maar zelfs hier blijven Kitty, Daisy & Lewis geheel zichzelf.

Ook louterweg instrumentale nummers ontbreken niet op deze plaat. Het feestelijke 'Paan Man Boogie' is hier misschien het mooiste voorbeeld van, al hebben we ook een zwak voor het bluesy 'Smoking In Heaven' waarin een duivelse mondharmonica de dienst uitmaakt.

Voor wie het nog niet begrepen zou hebben: de tweede plaat van dit Londense drietal is een must have die u aan het meezingen, vingerknippen, swingen en boogieën zal brengen voor u het goed en wel beseft. Men zegge het voort!

Shake


Artiest info
Website  
 

Label: Sunday Best Recordings
Distr.: Pias

video